ANNONS
Här går vi igenom hur man reklamerar en resa som man inte blev riktigt nöjd med, och vart man kan vända sig.
Låg hotellet sämre placerat än i katalogen,
var det störande fläktar, fungerade inte AC'n, kort sagt, blev resan sämre
än du trott, då kan det vara läge ett klaga, för att få någon slags kompensation.
Hur gör man då?
Konsumentverket har en speciell sida som heter Hallåkonument.se / resor, det är en bra sida att starta på.
Ungefär i snitt 75% av nämndens rekommendationer där konsumenten helt eller delvis fått rätt följs av resebolaget. Besluten är ju tyvärr inte bindande att följas av bolaget, men det hör till god sed att göra det, annars finns risken att hamna på svarta listan hos Råd & Rön.
Statistik från ARN angående inkomna ärenden
Antal inkomna rese-ärenden enligt utvalda år
2011 |
2012 |
2013 |
2020 |
2022 |
1668 st |
1691 st |
1775 st |
5196 st |
1683 st |
2011 |
2012 |
2013 |
2020 |
2022 |
45% |
44% |
59% |
46% |
60% |
2011 |
2012 |
2013 |
2020 |
2022 |
81% |
90% |
72% |
80% |
80% |